.KliksKliksKliks.

Sunday, March 13, 2011

Resepi Mee Sup

Last friday ak cm baik hati nk msk2 utk whole family
Nak masak ape?

*
*
*
*
*

tadaaaaaaaa!

Mee Sup

Bahan-bahannye ialah :-

  • 8 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • Setengah ulas halia (siapa suke buang angin ley tambah byk pun x pe janji sodap)
Bahan2 diatas haruslh ditumbuk skali sampat lumat


  • Fish cake (3 btg)
  • Fish ball (1 paket)
  • Daun saderi (2 btg)
  • Tahu kering aka tahu timbul letak dlm sup (10 biji)
Bahan2 diatas hendaklah dipotong-potong supaya senang nk masuk dlm sup


  • Mee kuning (1 bungkus)
  • Mee hoon (sape suke ley rebus gak)
  • Serbuk Bihun Sup ADABI (2 peket) (must have item!)
Perencah Bihun Sup ADABI sgt penting ye untuk merilisasikan resepi ini
Owh2 jgn lupe perencah ini perlulah di bancuh bersama 2 sudu air panas


Cara-cara memasak :-

  1. Mesti rebus kaki atau tulang2 ayam untuk beberapa jam (lebih kurang 2 jam jgk laa) untuk mendptkn stok ayam yg lazat. Kalu x sup korang akan menjd hambar.
  2. Goreng fish cake n fish ball yg telah di potong2 tadi smpi sedikit garing. (angkat dan asingkn).
  3. Lps dh goreng fish2 tu semua, goreng bawang dan halia yg telah ditumbuk lumat td sehingga garing.
  4. Bawang n halia tu bile dh garing, masukkn perencah bihun sup ADABI yg telah di campurkan bersama 2 sudu air panas.
  5. Perencah dan bawang tu sile goreng bersama ye...jgn goreng asing lak nnti x sedap.
  6. Agak2 bahan2 itu dh menjd sebati dan agak kekuning-kuningan sile masukkn bawang + perencah hasil gorengan kedlm stok pot yg di rebus dengan kaki ayam td okies.
  7. Agak2 x penuh lg stok pot anda, sle tambah air masak seperti gambar di bawah.


8.  Lps dh tmbh air (tunggu smpi menggelegak) sile masukkn fish cake n fish ball.
9. Then agak2 dh ade rase sedap sile masukkn daun saderi yg tlh d potong2.
10. Last skali, baru masukkn tahu kering yg d potong dua. Tujuan memasukkn lambat tahu kering ini ialah supaya die x menyerap air. Nnti telampau bonyo..x sedap!
11. Sile rase garam anda, kalu x rase garam tambah sendiri smpi sodap. 


Sambil2 masak...
Mee hoon dan mee tadi hendak lh di celur dulu kedlm air panas yg menggelegak

Then....

*
*
*
*
*

Tadaaaa....


Dh siap!
cam nih lah rupenye sup setelah di masak
Sebenarnye resipi ini sgtlh simple cume remeh sikit nk sediakn nye
Resipi ini adalah 100% ilham dr Cik Zalykha sendiri yek...
So slamat mencuba darlinks!! :)

Ley tmbh black paper or cili kicap pedas kalu rase nk pedas



p/s: kejap lg nk share lak cm ne nk masak kicap pedas utk mee sup ni

10 comments:

zai mohamad said...

tak extend invitation kat along ke???

ZackO! said...

ekekeke
alamakkk lupe laa puloppp
larikkkkkk~~

MAI @ WAWA said...

nyum2...sedapnye nampak :)

sumaiyah mokhtar said...

wahhhhhh nak sikit;) sedap nyeeee.

ZackO! said...

wawa: nnti try tau wawa :)

ZackO! said...

SM : mariii lh dtg umah :)

Farah said...

time aku balik nanti ko masak tau...:D yumm yummmmm .. nanti aku nak makan cam katon dalam cafe world aku tu nom nommm nommm nommmmmmm

ZackO! said...

farah: hahahha
gileeee
nom nomm nommmm
okiesss sile banje kos beli tahu

Farah said...

beli tahu ke tauhu?? ... no hal... tapi minggu ni nak celeb bufday kekna ke??

zalykha mohd said...

yup2
minggu ni celebrate burfday kaknina
ko balik x?